fbpx

Es presenta l’Eines 33, «L’educació: pilar del bé comú»

El Conseller d’Educació Josep Bargalló i la psicòloga Noemí Mauri conversem sobre els principals reptes educatius

Com adaptar el model d’escola a les necessitats de la societat d’avui? Per donar resposta a aquest plantejament de fons, Josep Bargalló, conseller d’Educació, i Noemí Mauri, psicòloga especialitzada en infància i adolescència i professora associada de la UB, han conversat aquest dimecres 6 de febrer al Harlem Jazz Club de Barcelona, en el marc de la presentació del número 33 de l’Eines, titulat «L’educació: pilar del bé comú».

El paper de l’escola
Noemí Mauri ha començat la seva intervenció subratllant el paper de l’escola com una oportunitat per a tots: “L’escola esdevé un espai on aprenem junts, de forma diferent”. I en aquest sentit, ha apuntat que és important que el sistema educatiu s’adapti per donar resposta a les necessitats de tots els alumnes.

En relació a les paraules de Mauri, el conseller Josep Bargalló ha puntualitzat que “aquesta diversitat que hi ha a les aules és una de les riqueses del sistema educatiu català”. Per això, “des de l’administració, hem de treballar per la inclusivitat i, per tant, no excloure un part del nostre alumnat per tenir necessitats diferents”.

Noemí Mauri: “L’escola esdevé un espai on aprenem junts, de forma diferent”

Els dos ponents han coincidit en apuntar que la falta de recursos dificulta el treball dels centres i els seu equips docents, “que no poden treballar pel foment de la inclusió real de tot l’alumnat perquè no compten amb la suficient formació específica ni tampoc amb el temps i eines necessaris”, ha lamentat Mauri.

Com combatre la segregació escolar
El conseller d’Educació ha manifestat que la manca de recursos, marcada per anys de retallades, i la suma dels allaus demogràfics que en aquests darrers anys s’han situat en zones molt concretes del territori, han generat diferències entre centres i han afavorit la segregació escolar. Una segregació, que com ha explicat la psicòloga i professora Noemí Mauri, segmenta els infants d’un territori, mostrant només una part de la realitat en cada un dels centres: “Si convivim diàriament amb realitats diferents, hem de fer que les escoles ho mostrin”.

 Josep Bargalló: “La innovació no és una qüestió de màrqueting, és el dret a què tots els centres educatius tinguin el seu propi projecte innovador”

Per combatre-ho, Bargalló ha apuntat una sèrie de mesures que des de la Conselleria d’Educació ja s’estan posant en marxa, com la supressió de punts extres en les matriculacions. “Des de l’administració, tenim el deure d’aconseguir l’equitat en les matriculacions, tenint en compte també el dret de les famílies a la tria dels centres i projectes”.

També ha explicat que un dels propòsits és el de treballar per la millora i innovació de cada centre. “Hem de tenir clar que la innovació no és màrqueting educatiu, és el dret a què tots els centres educatius tinguin el seu propi projecte actualitzat i innovador”.

“Amb aquestes millores, mantenim la distinció i autonomia dels centres, però dins d’una certa homogeneïtat en el sistema”, ha conclòs Mauri.

Sobre l’Eines 33
El dossier central de l’Eines 33 inclou se centra en reflexionar sobre els moviments de renovació pedagògica, l’actualització i innovació que cal impulsar en el sistema educatiu català, la funció dels mestres, la importància de la primera infància i la comparativa del model educatiu finlandès. Bargalló, juntament la professora de la UAB Aina Tarabini, experta en l’anàlisi de les desigualtats educatives, han estat els protagonistes del Fòrum, la conversa central de la revista, i que ha estat moderada per la periodista Laia Vicens.

Més enllà de l’eix central d’aquesta edició, l’Eines 33 parla de la situació dels joves NEET, un repàs de la vida i obra de l’intel·lectual Manuel Pedrolo i l’autoritarisme digital a la Xina. Així mateix, el nou número també inclou la traducció del discurs de la senadora Elisabeth Warren sobre com abordar el creixent poder dels monopolis dels EUA.

Alba Castellví, Eduard Vallory, Aina Tarabini, Joffre Villanueva, Blai Gasol, Ana Ancheta, José Miguel Mulet, Mihaela Vancea, Marina Llansana o Manel Ollé són alguns dels autors del número.

Podeu descarregar-vos el número «L’educació: pilar del bé comú»: aquí

Comparteix aquesta noticia