fbpx

El caos de Renfe

Una conversa entre José Rodríguez, Inés Granollers i Mònica Peinado sobre la xarxa ferroviària de Renfe a Catalunya

En el marc de la setmana temàtica dedicada a la mobilitat, la Fundació Irla ha organitzat un debat per analitzar l’actual problemàtica de la problemàtica de la infraestructura i servei de Renfe a Catalunya i com caminar cap a la sobirania ferroviària.

Hi han participat José Rodríguez, diputat al Parlament de Catalunya, Inés Granollers, diputada al Congrés dels Diputats i Mònica Peinado, periodista de la Cadena SER especialitzada en infraestructures i mobilitat, moderats pel periodista Roger Tugas.

El vídeo complet aquí:

El problema de fons: una planificació no adequada

El diputat José Rodríguez ha començat la seva intervenció assenyalant la planificació de la xarxa ferroviària d’Alta Velocitat, construïda a costa de les línies convencionals: “El 95% de les inversions en el sistema ferroviari dels darrers trenta anys han anat a l’alta velocitat, i la distribució territorial de les inversions en Rodalies no és justa”.

La diputada Inés Granollers ha lamentat que s’hagi fet “una xarxa ferroviària sense pensar en la mobilitat de la gent”. “És un espoli social”, ha denunciat.

Cap a una sobirania ferroviària?

Segons la periodista Mònica Peinado, tot i que l’actual Pla de Rodalies 2020-2030 està funcionant millor que els anteriors, caldrà tenir paciència, perquè trenta anys d’una inversió baixa no es recuperaran ni en dos, ni en tres ni en cinc anys”.

No obstant, Inés Granollers ha alertat que s’estan fent unes obres a rodalies que “no s’adeqüen al temps ni a les aspiracions de la ciutadana, com passa amb la falta del Corredor Mediterrani”. Al que ha afegit el diputat José Rodríguez: “Mentre s’està fent el manteniment d’una xarxa endarrerida, que es va imaginar el 2008, no hem pogut projectar encara una nova xarxa adequada al futur”.

La falta d’una xarxa ferroviària eficient, que Granollers ha qualificat d’esdevenir “un caos”, està provocant que el dret a la mobilitat cada cop estigui menys garantit”, segons Rodríguez. En aquesta línia, l’experta en mobilitat, Mònica Peinado, també ha recordat que la millora del sistema ferroviari també és “clau si es vol una mobilitat sostenible”.

“Anem tard en inversions ferroviàries”, ha sentenciat Rodríguez, que alhora ha demanat: “Necessitem un traspàs de rodalies per gestionar-ho des del territori, que som els que el coneixem”.

Comparteix aquesta noticia