fbpx

Els nous formats del periodisme a debat, en un nou Rastres de Futur

El cicle Rastres de Futur, organitzat per la Fundació Josep Irla i la Revista Mirall, ha tornat aquesta setmana per parlar del futur del periodisme. Jofre Llombart, sotsdirector d’El Món a RAC1, Arturo Puente, periodista d’eldiario.es; Karma Peiró, directora de Nació Digital; i Biel Figueras, fundador de la revista L’Endavant, han participat a la conferència ‘Nous formats del periodisme’, moderada per Joan Solé, editor de la Revista Mirall.

Els ponents han reflexionat sobre com les noves tecnologies han implicat un canvi radical en les maneres de fer periodisme, i com la digitalització ha modificat el sector. La falta de barreres d’entrada que genera l’entorn digital permet que tothom pugui ser informador a través de les xarxes socials, i el periodista ha d’ordenar la informació per tal de no sumir el lector en un caos constant d’informació.

El clickbait
Segons Karma Perió, als periodistes se’ls gira feina perquè a Internet hi ha un moviment caòtic i també el click fàcil. “El periodisme que destaca és aquell que va a buscar la verificació”, ha dit. I ha afegit: “El caos farà que la gent reclami un periodisme que faci de guia, els periodistes han d’anar als llocs, observar, preguntar i explicar. Hem de lluitar contra les notícies falses i el clickbating”.

La directora de Nació Digital també ha dit que el model de negoci és el gran dilema del periodisme actual, i que el lector “vol ser partícip de la informació”. I ha introduït el tema de la llei de transparència, que ens dóna dret a obtenir dades. Arturo Puente ha fet èmfasi en les dificultats per aconseguir certa informació tot i aquesta llei, com per exemple dades sobre TMB.

Jofre Llombart ha parlat de com gestionar la democratització de la informació. I ha dit que la funció del periodista és la de distribuir la informació. “Estem començant a viure en una societat a la carta. Vull això, ara, aquí. També amb la informació”, ha afirmat. I ha dit que els mitjans de comunicació, a banda de periodisme, estan treballant el sentiment de pertinença.

Biel Figueras ha comentat que el periodisme ha d’anar cap a una cosa elaborada, de llarg, termini, d’opinió i d’anàlisi, més q tractar la informació ràpida. “El periodisme s’ha d’elaborar molt més, encara que tinguis menys clicks”, ha dit.

El nou paradigma de la informació
Karma Peiró ha dit que en el nou paradigma hi ha desconcert sobre el que és informació i el que no ho és. “La competència són persones individuals, ens enfrontem a la creació de fets ficticis a través de les xarxes socials”, ha afirmat.

Jofre Llombart ha destacat la part positiva de la democratització de la informació que permeten les xarxes socials, com ara rapidesa en la informació que permet “estirar del fil”. També ha parlat de l’exigència de l’audiència i de persones que intenten fer mal als mitjans.

La imparcialitat del periodisme
Davant la pregunta del moderador, Joan Solé, sobre si els mitjans han de prendre partit, Arturo Puente ha dit que “han de prendre partit però no pels partits”. El periodista considera que hem de confiar en alguns noms propis, en els professionals, més que en els mitjans.

Segons Puente, la hibridació de gèneres pot enriquir molt, però també cal anar amb compte perquè pot despistar molt, si no tens clar quin tipus de text estàs llegint. Cal emetre informació útil i de servei, i també temes propis i d’anàlisi. I ha afirmat que cal estar molt vinculats amb les fonts, que és quan es poden generar les comunitats. Puente ha dit que no estem fent estudis, sinó explicant històries. “A vegades hi ha massa sociòlegs fent periodisme”, ha dit.

Segons Figueras, un pot tenir la ideologia que vulgui, però ha de ser prou independent perquè no li diguin el que ha de fer. Llombart considera que els grans mitjans estan obligats a ser plurals, i per Peiró “el primer deure és fer periodisme, i no tant activisme, o no tant partidisme”.

El paper de l’audiència
Per Arturo Puente, “els comentaris són el mal i el pitjor”. I ha esmentat plataformes de millorar els comentaris, com l’automoderació, per exemple. Ha dit que en un percentatge molt alt són “soroll”, tot i que ell ha confessat que contesta els comentaris de Twitter.

Karma Peiró ha dit que hi ha molta gent que sap que està llegint notícies falses, però tot i això hi inverteix temps. Per ella, el problema és que moltes persones s’informen únicament a través de les xarxes socials. “Nosaltres tenim clar que oferim una part d’entreteniment, però la nostra frontera és no arribar a l’engany”, ha dit.

Segons Puente, és important la subscripció, és a dir, la creació d’una comunitat que estigui disposada a pagar, no només per llegir la notícia sinó també perquè s’elabori. El periodista ha augurat que aquest fenomen conviurà amb el clickbait.

El proper acte del cicle Rastres de Futur, que pretén reflexionar sobre el futur de la cultura catalana, és “Els llibres del segle XXI”, que tindrà lloc dilluns 12 de juny. Més informació a www.irla.cat/llibres

Comparteix aquesta noticia