fbpx

Carmina Crusafón i Joan Manuel Tresserras

Carmina Crusafón ha explicat les claus d’èxit dels negocis periodístics a l’escenari digital

La Fundació Josep Irla ha organitzat un acte, que s’ha dut a terme aquest dimarts al vespre a la Fàbrica Lehmann, sobre negocis periodístics i digitalització. Sota el títol “Per què la premsa nord-americana s’està adaptant millor a l’escenari digital?”, la professora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i sotsdirectora de l’Observatori Iberoamericà de la Comunicació, Carmina Crusafón, ha explicat les claus de l’èxit dels mitjans a l’entorn on-line.

Crusafón, que ha fet recentment una estada a la CUNY Graduate School of Journalism de Nova York, ha iniciat la conferència exposant que el consum on-line supera el dels altres mitjans des de l’any passat, a nivell mundial. En aquest context “els Estats Units segueixen liderant el consum de mitjans”, ha dit.

La professora de la UAB ha classificat els mitjans nord-americans en tres grups: els coneguts com a legacy media o mitjans tradicionals, els mitjans digitals i, finalment, un grup de mitjans locals o hiperlocals. A més, cal tenir en compte que les empreses tecnològiques s’estan convertint en els gatekeepers del nou ecosistema.

No hi ha una sola fórmula per assegurar l’èxit dels negocis periodístics on-line i, per tant, hi ha una necessitat d’experimentar”, ha explicat Crusafón. Tot i això, ha presentat conceptes clau que afavoreixen el bon funcionament dels mitjans en l’escenari digital.

Quins són els conceptes que cal tenir en compte?

  • – Serveis a la comunitat
  • – Diversificació d’ingressos
  • – Engagement
  • – Col·laboració
  • – Hiperlocal
  • – Experimentació

Carmina Crusafón ha explicat que no es tracta només d’emetre continguts, sinó també d’oferir serveis a la comunitat, i ha citat el cas del mitjà sense ànim de lucre ProPublica i de Vox. Pel que fa a la diversificació de les vies d’ingressos, ha parlat de The New York Times, un mitjà tradicional que s’està transformant a l’entorn on-line i que està oferint cada vegada més serveis als subscriptors per monetitzar productes concrets, com ara aplicacions específiques.

També ha destacat projectes com el de Quartz, una start-up, Business Insider, que està potenciant els esdeveniments per a empresaris i té una línia de treball amb les dades (marketing intelligence) o Technically, que ofereix contingut a la comunitat tecnològica.

BuzzFeed i Vice s’han esmentat com a projectes que volen començar a marcar l’agenda temàtica i estan creixent en l’àmbit de continguts i notícies. En el sentit d’escoltar la comunitat, Crusafón ha mencionat Hearken i GroundSource. La col·laboració s’ha presentat com una eina bàsica en l’entorn on-line.

Per enfortir la democràcia necessitem mitjans diversos i plurals al primer nivell”, ha explicat Cursafón. En aquest sentit, ha defensat l’existència dels mitjans hiperlocals, un sector en el qual ha observat un gran dinamisme, com és el cas de BillyPen, que ofereix informació local per a consumir a través dels telèfons mòbils. L’experimentació, lligada a la innovació, és un concepte transversal, que apliquen tant els mitjans grans com els més petits.

Debat amb els assistents

El president de la Fundació Josep Irla, Joan Manuel Tresserras, ha presentat l’acte i ha moderat el debat entre el públic assistent, format per professionals del sector i acadèmics. Durant el torn de preguntes s’han plantejat temàtiques, com ara la necessitat o no que els mitjans pengin els continguts a les xarxes socials. Crusafón ha comentat que Facebook ha passat de ser una “technology company” a anomenar-se “platform of public discourse”.

La professora de la UAB ha explicat com es comporten els mitjans en relació a Facebook, posant alguns exemples. El Washington Post diposita tots els seus continguts a aquesta xarxa social, perquè té una estratègia de créixer en distribució. Hi ha altres mitjans, en canvi, que opten per minimitzar la presència a les xarxes, perquè tenen la part dels subscriptors garantida i consideren que Facebook no els facilita prou dades. És el cas de The Wall Street Journal o Financial Times.

Comparteix aquesta noticia